Üvegszív (Heart Of Glass) címmel 1978-ban jelent meg Blondie világslágere, amelynek természetesen (a régi szokások szerint) német nyelvű cover verziója is készült, Marianne Rosenberg előadásában, Herz aus Glas címmel.
A Münchener Freiheit együttes azonos című, 1987-es dalának azonban ehhez a címazonosságon kívül semmi köze. Ez a szám Aron Strobel, Stefan Zauner és Michael Kunze szerzeménye.
Az együttesről az Ohne dich... kapcsán korábban már értekeztünk, így ehelyütt a popzenében a Mario Killer művésznevet használó Kunzénak szentelnénk pár értékes sort.
Figyelem! Ez a bejegyzés a szokásosnál kicsit hosszabb lesz, így alkalmas lehet a nyugalom megzavarására!
Michael Kunze 1943. november 9-én született Prágában, egyetemi tanulmányait pedig Münchenben végezte, ahol jogot, filozófiát és történettudományt tanult.
A zenei világba – néhány kevésbé sikeres próbálkozás után – 1970-ben robbant be, mégpedig szó szerint: ő írta Peter Maffay Du című dalát, amely az év egyik legnagyobb slágere lett.
Ezt követően a sikersorozat nemhogy folytatódott, hanem – ami azért nem sok németnek sikerült – az angolszász világot is sikerült meghódítania, mégpedig a magyar származású (ki nem magyar?), 1945-ben Szabadkán született Sylvester Levayval közösen alapított Silver Convention nevű együttessel. A Fly, Robin, Fly című szám a németek számára szinte elérhetetlen Billboard listát is vezette, sőt Grammy-díjat is nyert!
A nyolcvanas években Kunze producerként már kevésbé volt aktív, viszont kőkeményen belevetette magát a dalszövegírás sűrűjébe, amire mindjárt vissza is térünk, azonban megjegyezzük, hogy mindeközben komoly jogtörténeti munkákat is írt: 1981-ben jelent meg könyvalakban egy 1599-es müncheni boszorkányperről írt doktori disszertációja (Der Prozess Pappenheimer), majd ugyanebben a témában még egy, nemzetközileg is nagy sikerű – számos külföldi, így amerikai kiadásban is megjelent – könyvet írt (Strasse ins Feuer, 1982). Foglalkozott az 1848-as forradalmakkal is, mégpedig az USA mintájára német föderációt tervező Gustav Stuve életével (Der Freiheit eine Gasse).
Visszatérve szövegírói munkásságához: 1983-tól, a Total normal (angolul: Today Today) című dallal kezdődött és a ’86-ra vonatkozó bejegyzések között szereplő Gambittel csúcsosodott ki együttműködése a román–német zsenivel, Michael Cretuval. Természetesen a kooperáció során Hubert Kemmler, azaz Hubert Kah lemezein is alkalma volt közreműködni (kiemelendő az 1984-es sláger Engel 07, amely azóta számos feldolgozást is megélt).
A német slágerzene területén már említettük Juliane Werding 1986-os, Stimmen im Wind című dalát, melynek zenéjét Harald Steinhauer szerezte. A Steinhauer/Kunze szerzemények közül kiemelendő még a csodálatos hangú Nino de Angelónak 1987-ben írt I Only Wanna Be With You, amelyre reményeink szerint még külön posztban is ki fogunk térni.
Szintén a nyolcvanas évektől foglalkozik musicalekkel, ami új (bármennyire hihetetlen: még az eddigieknél is sikeresebb) irányt hozott karrierjében.
Először Andrew Lloyd Webber Evita című örökbecsűjének készítette el a német adaptációját, amit a Macskák, az Operaház fantomja és számos további világhírű musical német nyelvű változata követett (egészen a Mamma Mia!-ig).
A kilencvenes évtizedben a fentieken felbuzdulva saját musicalek írásába kezdett.
1992 szeptemberében mutatták be Bécsben a Sylvester Levayval közösen írt Elisabeth című darabot (vajon kiről szólhat egy Erzsébet nevű musical, amelyet Bécsben mutatnak be és magyar származású a zeneszerzője?), amely számos más országban, így természetesen nálunk is bemutattak (1996-ban Szegeden, a Dóm téren, Kerényi Miklós Gábor rendezésében, Janza Kata főszereplésével).
Dance of the Vampires címmel írta első angol nyelvű musicaljét, melynek zeneszerzője nem más, mint a jobbnál jobb rockszámokról, így Meat Loaf és Bonnie Tyler legkiválóbb dalairól, valamint saját zenéiről is jól ismert Jim Steinman. Ez is eljutott Budapestre természetesen: Miklós Tibor magyar szövegével, A vámpírok bálja címmel 2007-ben mutatták be a Pesti Magyar Színházban, és a mai napig sikerrel játsszák.
A nálunk is sikeres Kunze-musicalek közül végül az Operettszínházban 2003-ban bemutatott Mozart!-ról kell még feltétlenül szót ejteni, mégpedig két okból: zenéjét Sylvester Levay szerezte, valamint ezt még én is láttam!!
Mindezek után olyan füllel hallgassuk a Münchener Freiheit Herz aus Glas című dalát 1987-ből, hogy egy ilyen hatalmas egyéniség írta a szövegét! (Mármint nem én, hanem természetesen Michael Kunze.)